Poganami są wszyscy, którzy potakują życiu, dla których Bóg jest wyrazem na wielkie Tak, potwierdzające wszystkie rzeczy. [Nietzsche]
Boedromion
Karty podstawowe
Oribasios
Niketeria
Święto na cześć Nike
Współcześnie
Rekonstrukcjońsci z „The Hellenion Proto-Demos tes Hagnes Persephones” proponują prosty rytuał:Umyj ręce jako oczyszczenie, zapal świecę i trochę kadzidła jako ofiarę i wyrecytuj orficki Hymn nr 33 do Nike.
Genesia (Γενέσια)
Publiczne święto dla zmarłych, na cześć Ge
Nazwa sugeruje oddawanie czci ojcom przez dzieci, ale kojarzona jest też z Ge. Zarówno Bogini Ziemi jak i zmarli byli czczeni przez libacje - był to wyraz łączności z nimi. Ale składano także ofiary herosowi Epopsowi i Zeusowi Epoptosowi, mające zabezpieczyć przed niechcianymi ingerencjami zmarłych w sprawy żywych. Wzywano także Hermesa Chthoniosa, kierującego zmarłymi, strzegącemu moce przodków. Odwiedzano nie tylko groby bliskich, ale również innych zmarłych doniosłych dla społeczności.
Większe Misteria Eleuzyjskie
na cześć Demeter
Misteria, ich istota i przebieg były otoczone tajemnicą. Uczonym udało się zrekonstruować większość elementów układanki, jednak to, co najistotniejsze, czego nie zdradził nikt przez ponad 2000 lat działania misteriów, pozostaje tajemnicą do dziś. W zasadzie misteria nie przynależą więc do grupy świąt nawet jeśli czynione były masowo, to jednak nie publicznie. Jako, że ich ciągłość została przerwana, nie są rekonstruowalne, dopóki Bogowie nie zadecydują inaczej. Najlepszym opracowaniem problematyki jest książka Kerényi Karl, 2004, Eleusis. Archetypowy obraz matki i córki, Kraków, Homini., do której odsyłam ciekawych tego, co o nich wiadomo.
Epidauria
Na cześć Asclepiusa
Nazwa pochodzi od miejscowości Epidauros nad morzem Egejskim, gdzie mieściło się najważniejsze sanktuarium Asklepiosa. Świętowano wówczas jego przybycie do Aten.