Puanepsion

Total votes: 4356

Oribasios

 

Proerosia

Inna nazwa: Proarktouria. Święto wstępnej orki na cześć Demeter

Święto wiążące się z modlitwami o dobre zbiory, poprzedzające orkę i wysiew. Nazwa Proarktouria wskazuje, że było urządzane przed wchodem Arcturusa (najjaśniejsza gwiazda z gwiazdozbioru Wolarza, przedstawiającego syna Zeusa i Kallisto, stworzonego podczas orki).

 

Puanopsia (Πυανέψια / Πυανόψια)

święto na cześć Apollona

Święto dedykowane Apollonowi, Heliosowi i Horom. Nazwa Πυανέψια(pyanon + epsein) oznacza gotowanie fasoli. Rytuał obejmował wieszanie gałęzi oliwnej lub laurowej splecionej z fasolą u bram świątyni Apollina. Święto wywodzi się od Tezeusza, który miał w ten sposób podziękować i upamiętnić swe zwycięstwo nad bestią Minotaurem. Dzieci niosą Eiresione (Ειρεσιώνη): gałązki laurowe chodząc od domu do domu i śpiewając. W zamian za upominki dają mieszkańcom Eiresione, które ci, dla pozyskania dobrego losu przymocowywali przy swoich drzwiach.

 

Theseia

święto na cześć Tezeusza

Obejmowało procesje, ofiary i igrzyska. Ustanowić je miał Cimon, który na polecenie wyroczni Delfickiej miał przynieść kości Tezeusza ze Skyros i spalić je w miejscu na którym zbudowano Theseum. Od tego czasu datuje się coroczne epitafia czy obrzędy pogrzebowe na cześć narodowych bohaterów Aten i tych, którzy zginęli w walce za Ateny, łącznie z mowami pogrzebowymi w czasie wojny.
Święta na cześć Tezeusza obejmowały kilka odrębnych ceremonii w różne dni w tym miesiącu, odnoszących się bądź do historii Tezeusza bądź do rytów pogrzebowych, które się z nimi wiązały. Samo słowo thęseia może zatemobejmować całość tych uroczystości, ale zwykle określa konkretną uroczystość, zwłaszcza ofiarę i ucztę 8 Pyanepsion i odbywające się następnego dnia igrzyska. Sformułowanie thęseia kai epitaphia, oznacza dzień świąt thęseia w którym odbywały się epitafia.

William Smith A Dictionary of Greek and Roman Antiquities

 

Oskhophoria (Οσχοφόρια)

święto winobrania poświęcone Dionizosowi

Święto ustanowione przez Tezeusza na pamiątkę jego powrotu. Odbywa się procesja, które przewodzi dwóch mężczyzn przebranych za kobiety w długich do kostek tunikach jako wspomnienie dwóch młodzińców, o pięknych i niewieścich twarzach, ale o męskim i ochoczym duchu, których Tezeusz w strojach kobiecych zabrał w grupie wybranych na ofiarę dla Minotaura dziewic dla ochrony pozostałych. Tak dalece przy pomocy różnych zabiegów kosmetycznych upodobnili swój wygląd i zachowanie do kobiecego, że nie zostali rozpoznani. Oni to wraz z Tezeuszem poprowadzili procesję ocelonych po powrocie, tak dzisiaj idą na czele procesji, która niesie gałęzie winoroślii obwieszone nadal gronami (oskhoi) na cześć Dionizosa i Ariadny. Zaczyna się w świątyni Dionizosa i przchodzi do sanktuarium Ateny Skira (Strażniczki winnych plonów). Procesja wykrzykuje Eleleu! Iou! Iou!, z czego Eleleu wyraża zachętę, a Iou żałość, na pamiątkę zarówno szczęśliwego powrotu Tezeusza, jak i śmierci Dionizosa, który też ma się odrodzić.

Kobiety zwane Deipnopherai biorą udział w tej ceremonii i asystują przy ofierze na pamiątkę i jako naśladownictwo matek młodzieńców i dziewic dla których przynosił chleb i karmiły swe dzieci. Ponieważ wóczas opowiadały swym synom i córkom wiele opowieści by dodać im odwagi w obliczu niebezpieczeństwa, trwa zwyczaj, że podczas uczt opowiada się dawne historie i legendy.

 

Stenia

kobiece święto na cześć Demeter i Persefony

Składa się ofiary Demeter i Persephonie. Kobiety zbierały się w tym dniu i ubliżały sobie i oskarżały się wzajemnie przy użyciu wulgarnego języka. Miało to upamiętniać rozśmieszenie Demeter przez Iambe, córkę Pana i Echo, niewolnicę króla Metaneira, do którego pogrążona w rozpaczy Bogini zawędrowała w poszukiwaniu swej córki.

 

Thesmophoria
(Θεσμοφόρια)

święto na cześć Demeter

Święto trzydniowe. Kobiety uczestniczące w jesiennym siewie (Sporetos) powinny pościć i zachowywać wstrzemięźliwość seksualną przez kilka dni.

Pierwszy dzień - Anodos, wzniesienie. Zamężne kobiety, z wszelakimi zapasami, jakie by potrzebowali przez dwie noce i trzy dni wspinają się na wzgórze Thesmophorion (gdzie znajdowało się na zboczu sanktuarium Demeter Thesmophoros). Następnie budowały liściaste szałasy z legowiskiem zrobionym z roślin i potem spały w tych dwuosobowych namiotach.

Drugi dzień: Nesteia (post) kiedy kobiety poszczą. Mogły także się chłostać wzajemnie biczami z kory.

Trzeci dzień: Kalligeneia (Szlachetne potomstwo). Wspomnienie poszukiwanie przez Demeter córki Persefony w świetle pochodni, odbywała się nocna ceremonia przy światłach pochodni. Odbywała się uczta z darami dla bogini Demeter - ofiarowywano nasiona, ciastka, owoce i prosiaki. Spodziewano się, że Demeter w zamian Demeter zapewni dobre zbiory.

Herodot w II księdze (171) powiada:
Także o obrzędach Demetery, które Hellenowie nazywają tesmoforiami, zamilczę, powiem jeno tyle, ile godzi się mówić. Córki Danaosa sprowadziły te obrzędy z Egiptu i pouczyły o nich pelazgijskie niewiasty, później zaś, kiedy cały Peloponez musiał przed Dorami wywędrować, obrzędy te wyszły z użycia, a przechowali je tylko Arkadyjczycy, którzy pozostali na Peloponezie i nie byli skazani na wędrówkę.

Według Plutarcha zostały natomiast wprowadzone przez Orfeusza. Heracleides z Syrakuz w swym dziele O ustanowieniach powiada, że w Syrakuzach, w Dniu Zakończenia Thesmoforii , cisteczka z sezamu i miodu formowane na kształt kobiecych organów płciowych i zwane na całej Sycylii mylloi były obnoszone na chwałę Boginii (Athenaeus, The Deipnosophists XIV, 646f)

 

Khalkeia

święta na cześć Ateny i Hefajstosa. Ustawienie krosna dla tkania peplos na Panathenaje.

Było to święto przede wszystkim rzemieślników, a szczególnie tych zajmujących się obróbką brązu. Zarówno Atena jak Hefajstos byli patronami różnych dziedzin rękodzieła (w Atenach Pallada nosiła również tytuł Hephaisteia).

Współczesne propozycje:
W trakcie celebracji składa się ofiarę (bądź libację) dla po kolei dla obojga Bóstw wygłaszając na ich cześć hymny.
To też dobra okazja, by przynieść wytworzone dzieła zeszłego roku i podziękować Bogom za inspirację i pomoc. To też dobry dzień, aby zacząć jakieś nowe dzieło własnych rąk, stąd można przynieść materiały, które do niego użyjemy. To też dobra okazja, by przynieść wytworzone dzieła zeszłego roku i podziękować Bogom za inspirację i pomoc. Można to święto potraktować jako okazję, by uświęcić różne mechaniczne przedmioty czy meble, które nabyliśmy, a które mają nam służyć.